Europa, Bułgaria
Grobowiec obok wsi Aleksandrowo, odkryty w grudniu 2000 r., jest unikalnym przykładem kopułowych grobowców trackich. Jego budowę wstępnie datowano na połowę IV w. p.n.e., a dekorację malowideł ściennych na drugą połowę IV w. p.n.e. (G. Kitov, 2001). Znajduje się pod kopcem o średnicy 60 m i wysokości około 15 m. Ma orientację wschód-zachód, wejście znajduje się od strony wschodniej i składa się z dromosu o długości ponad 9 m, prostokątnego przedsionka o szerokości 1,85 m, długości 1,20 m oraz okrągłej kamery o średnicy 3,30 m i wysokości 3,30 m.
Konstrukcja jest kamienna z suchym spoiwem (ściany suche). Szczególną decyzją jest długi dromos, pokryty płytami kamiennymi, oraz niskie wejścia do przedsionka i komory. Łuk sklepienia przedsionka i kopuła okrągłej komnaty są typu „sztucznego sklepienia” z wystającymi kamiennymi kwadratami w formie konsoli. Wszystkie pomieszczenia zostały w całości ozdobione malowidłami ściennymi. Z malowideł ściennych w przedsionku pozostały oddzielne fragmenty, ale dekoracja okrągłej komnaty jest bardzo dobrze zachowana. Schemat dekoracji jest opracowany w poziomych strefach naprzemiennych monochromatycznych sekcji, ozdobnych fryzów i kompozycji figuralnych, dzięki czemu system dekoracji pokazuje elementy tzw. stylu strukturalnego. Na precyzyjnie ociosanej konstrukcji kamiennej nakładany jest dwuwarstwowy tynk wapienny i wygładzany.
Strefy monochromatyczne są wykonane w technice „stiucco lustro”, a ich powierzchnia tynku jest precyzyjnie polerowana. Technikę malowania można określić jako „fresk”. Różnice w linii i proporcjach między namalowanymi figurami w przedsionku i w dromosie wynikają najprawdopodobniej z udziału w procesie malowania co najmniej dwóch mistrzów. Dekoracja okrągłej komnaty jest najbogatsza. Od dołu w górę składa się z fryzu figuralnego, monochromatycznego pasa, wysokiego cokołu w pompejańskiej czerwieni, kapy z trzema elementami – cima lesbos, meander i kordon, drugiego fryzu figuralnego z czterema grupami scen łowieckich, pasa cima lesbos, nad którym kopuła jest pomalowana ochrą. Płyta w zenicie jest podzielona na cztery kolorowe sekcje. Nisko położony fryz figuralny jest znacznie uszkodzony. Bardzo interesujący jest bardzo dobrze zachowany górny fryz figuralny. Malowidło przedstawia cztery realistyczne i dynamicznie zdecydowane sceny polowania na dziki i jelenie, które dają bogate informacje o sposobie życia Traków, ich wyglądzie fizycznym, broni, uprzęży końskiej itp.
Nieodwiedzone