Europa, Belgia
Pojedyncza lokalizacja, pojedynczy obiekt.
Kiedy bankier i kolekcjoner sztuki Adolphe Stoclet zlecił budowę tego domu jednemu z czołowych architektów ruchu secesji wiedeńskiej, Josefowi Hoffmannowi, w 1905 r., nie narzucił on żadnych ograniczeń estetycznych ani finansowych na projekt. Dom i ogród ukończono w 1911 r., a ich surowa geometria stanowiła punkt zwrotny w secesji, zapowiadając art déco i ruch modernistyczny w architekturze.
Dom Stocleta jest jednym z najbardziej dopracowanych i jednorodnych budynków secesji wiedeńskiej i zawiera dzieła Kolomana Mosera i Gustava Klimta, ucieleśniające aspirację stworzenia „całościowego dzieła sztuki” (Gesamtkunstwerk). Dając świadectwo artystycznej odnowy w architekturze europejskiej, dom zachowuje wysoki poziom integralności, zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie, ponieważ zachowuje większość oryginalnych elementów wyposażenia i umeblowania.
Nieodwiedzone